förlossningen med matilda



På fredagen den 7 så kände jag att det liksom kom blöta fläckar i trosan jämt , men trodde dock inte så mkt på att det var vatten eller så , men på kvällen så kom det bara mer så vi ringde in och dom sa åt oss att komma in för en kontroll , vi körde och lämnade Ida hos mormor och morfar men sa också det är säkert inget vi kommer om en stund igen , i hisshallen gick allt vatten fy VAD PINSAMT som tur var var där nästan ingen , det kom stora pölar efter mig när jag gick in till förlossningen .. haha lite oväntat liksom ..
Vi blev jätteglada och strax där efter började jag få värkar , så dom klädde på mig rocken och jag fick ett rum .. Efter någon timme så avtog värkarna ?! och dom bestämde att jag skulle få en insommningsdos och försöka sova så fick vi se dagen därpå .. då blev det skit blött hela tiden och fick byta binda jämt!
På lördag morgon kom doktorn in och vi bestämde att jag skulle få hormon medel som gjorde att jag fick värkar och livmodertappen kunde öppna sig , men hela lördagen hade jag starka värkar men inte ett skit hände ... INGET ! , Fick bada , pilatesboll ja allt möjligt men inget hjälpte .
Sent på lördagnatt fick jag en insommningsdos till så jag skulle sova och tabletter som skulle stoppa värkarna , sov och på söndagen vaknade jag tidigt och dom gav mej en starkare hormondos .. Nu tänkte jag må det fan gå annars är sista utvägen kejsarsnitt jag hade fett mkt ångest för det var livrädd ! , Fick dosen men och värkarna satte igång igen men inget hände och dom sa till mej att vi inte skulle ge mig mer hormondoser och bara låta det var och se vad som hände , och på måndagen ta till kejsarsnitt då fick jag panik ! , skulle jag ligga där med värkar till ingen nytta tills på måndagen och sen göra kejsarsnjitt ? jag slog i sängen och grät som en gris , saknade ida så det gjorde ont ! ,
Vid sex tiden kom det in en doktor till mej , den nya doktorn som gick på det nya skiftet och sa , ja vet inte riktigt vad dom hållt på med , det finns faktiskt ett alternativ till .. Dropp !
ja bara ja gör vad som helst jag vil inte göra kejsarsnitt ! , någon timme därefter gjorde satte dom in dropp på mej 2timmar efter det med starka värkar kände dom på mej , hade inte öppnat mej ett skit ! , men den nya sköterskan som kommit då sa till mej - jag känner att du behöver tömma tarmen så jag ger dej lavemang så du kan sköta din mage , fick det och gick på toa.
en stund efter det vet inte när riktigt så kände dom på mej igen så filippa nu är du öppen 3-4cm :)
WOOOOOW jag blev skit glad! , äntligen fast det gjorde så ont så blev jag glad !
sen minns jag inte så mkt allt gick väldigt fort , men jag minns att david satt vid min sida och försökte hjälpa mej men jag var arg haha , och jag bet isönder lustgasmasken när jag krysta , jag krsytade 3 gånger sen var hon ute lilltjejen ..
sprack ingetting dom behövde inte göra någotting skönt !
Men tänk från att vara så nära kejsarsnit till att föda så snabbt för att doktorn verkligen brydde sig vilket inte den andra gjorde ! , han kom in en stund efter och jag tackade han som bara den !!!!!
sköterskorna var helt underbara den ena tjejen hade jag också när jag födde Ida så det var roligt :)
vi grät båda två när hon kommit och jag fick äran att titta var det var för kön :) , sen blev det champangefrukost och mys var såååå glada :) david låste in sig på toaletten och skrev mess till hela telefonboken! han var lycklig!
vid fyra tiden kom vi till BB då var tänkt vi skulle sova en stund var helt utmmattade men det gick inte var helt överlycklig , så vi la och provade namn och david kom på Matilda det passade ;)
sen lyckades vi somna någon timme och vid nio tiden på måndagen blev davve tvungen att köra hem till ida , så vi la i sängen på bb hela måndagen fick in en tv :) , och på tisdagen vid middagstid kom ida och david och hämtade oss , när jag fick se ida började jag storgråta av glädje av att få se henne igen då var det 3dagar jag inte hade sett henne :( hon log som bara den och hon pussa matilda efter bara någon minut :) , david blev också rörd när vi alla 4 blev samlade för första gången :)



helt underbart är det nu , förutom mjölklstockningen men det känns bäättre idag ..
får se imorrn annars åker jag in och får det kollat..
la pladask hela dagen igår , Ida fick sova hos mormor och morfar.
och Randi och Fia kom hem hit igår och gjorde hemmalagad pizza och mös med oss :)
tog hand om mej hade skit hög feber och frossa , ont i huvudet och tuttarna.
idag känns det bättre inte lika hög feber och ingen frossa men huvudvärken sitter i och ont i tuuuttarna.
Ida kom hem vid middags tid och sen lekte vi en bra stund , vi har precis vilat
mamma och pappa kommer snart hit så ska vi äta , vi ska bada matilda idag :)
Imorrn kommer BVC hit ska bli kul har en del frågor :D
ska storstäda huset imorrn med , sen ska jag fan till mina hästar snart alltså får panik !! , skulle ju gjort det igår men det fanns ingen chans att jag hade fixat det med 40graders feber :(

lite bilder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0